Skip to main content

Tokoh PQS Unit 2 : Imam Ibn Taimiyah RA


  1. LATAR BELAKANG
  • Nama sebenar: Taqiuddin Abu al-Abbas Ahmad bin Abdul Halim al-Harani 
  • Dilahirkan pd 10 Rabiulawal 661H bersamaan Januari 1262M dibandar Haran di utara Iraq Ketika berusia 7 thn kota Baghdad di perintah oleh bangsa Tartar Bapanya bekerja sbg khatib di masjid Umaiyah dan guru ilmu hadith 
  • Gelaran Ibn Taimiyah diambil sempena nama moyangnya yang ke Sembilan 
  • Merupakan sheikh al-islam yg bnyk berjasa dlm gerakan pembaharuan islam 
  • Meninggal dunia pd mlm Isnin 20 zulhijjah 728 H bersamaan 1329M dan jenazahnya dikebumikan di Damsyik 
  1. SIFAT PERIBADI 
  • Ulama yang bertaqwa dan berakhlak 
  • Ahli pemikiran islam yang ulung, pendakwah yang berhemah tinggi 
  • Berfikiran terbuka dan bersikap kritis 
  • Bersifat berani dan tegas dlm menghadapi dan ketegasan dlm menghadapi cabaran golongan zandik, falsafah barat, ahli bid’ah dan penting ahli as-sunnah 
PENDIDIKAN
  • Al-Imam Ibn Taimiyah sangat mencintai ilmu pengetahuan dan suka bergaul dengan para ulama 
  • Berjaya menghafaz al-Quran dan hadith sejak remaja 
  • Belajar di sekolah Darul Sikriyah di Damsyik Mempelajari kitab2 hadith dan Rijalul hadith daripada ulama terkenal di Damsyik. Antaranya, kitab Musnad Ahmad bin Hanbal, Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Jami’ at-Tirmidzi, Sanan Abi Daud, Sanan an-Nasaie, sanan Ibn Majah dan Sanan ad-Dar Qitni 
  • Al-Imam Ibn Taimiyah pernah diuji kecerdasan dan pendiriannya oleh seorang Yahudi dengan pelbagai soalan, tetapi semua soalan dijawab dengan tepat sehingga Yahudi tersebut mengaguminya lalu memeluka agama islam 
  • Beliau menyelesaikan masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh ulama Sejak berumur 19 tahun beliau telah memberi fatwa dan mula menghimpun dan menyusun fatwa-fatwa dlm kitab 
  • Beliau pernah menggantikan ayahandanya mengajar tafsir al-Quran di Masjid Jami’ 

PANDANGAN 
1. Bentuk kesatuan Imam Ibn
-menurut pandangan beliau: dua kesatuan umat Islam:
1. Taimiyah Kesatuan agama (Wahaddah ad-Din) Kesatuan ini diasakan daripada pengakuan terhadap keyakinan dan keimanan yang sama seperti kepada Allah yang Esa, kepada Rasulullah dan rukun2 iman yang lain
2. Kesatuan bahasa Factor penting dalam mencapai kesatuan keagamaan umat Islam.Imam Ibn Taimiyah berpendapat Bahasa Arab merupakan satu2nya bahasa agama yang digunakan utk memahami dan menghayati Islam kerana Bahasa Arab ialah Syiar agama Islam 
2. Organisasi
-beliau berpendapat bahawa ummah sebagai penerima risalah Allah bertanggungjawab yang sangat penting utk memelihara dan menyebarkan agama Islam kpd umat manusia
-memelihara agama bermaksud membersihkan penyelewengan akidah atau perkara2 yg mencemarkan kemurnian agama.
-penyebarannya bermaksud memberi penerangan tentang kebenaran agama kepada org ramai supaya difahami dan diamalkan
-beliau juga berpendapat pembentukan organisasi Negara merupakan salah satu fungsi ummah kerana fungsi ummah hanya dpt dilaksanakan apabila organisasi Negara berjalan dengan kemas dan ditadbir dengan baik 
SUMBANGAN

1. Akademik  
  • beliau berusaha membersihkan amalan umat Isalm daripadaa kotoran bid’ah, khurafat Taimiyah dan kemungkaran 
  • beliau menentang sebarang penyelewengan akidah dan perbuatan yang bercanggah dgn Islam dan mengajak umat islam kembali menghayati ajaran agama islam yang diamalkan umat islam pada zaman Rasulullah dan Khulafa ar-Rasyidin. 
  • usaha murni itu mendapat tentangan drpd pelabagai pihak.beliau kerap dipenjarakan demi menegakkan kebenaran 
  • beliau tdk berputus asa walaupun menyedari gejala kemungkaran dan penyelewengan akidah amat kritikal. Beliau terus mengkritik aliran falsafah, bathaniah, Syi’ah dan tasawuf
  • beliau mendedahkan keburukan dan kebatialn golongan tersebut dan dlm masa yang sama. beliau mengajak mereka kembali kepada al-Quran dan as-Sunnah.
  • beliau berusaha menentang pemikiran barat yang cuba meracuni pemikiran umat islam
  • kesungguhan dan sikap tegasnya mendorong ramai orientalis mengkaji pemikiran islam, bahkan ada yang menganggap Ibn Taimiyah sebagai pendokong mazhab dlm islam kerana falsafah dan pemikirannya2. 
2. Hasil karya 
 Majmu’ah al-Risalah al-Kubra 
 Majmu’ah rasail Ibn Taimiyah 
 Majmu’ah Khamsi al-Rasail 
 Majmu’ Fatawa 
 Minhaj al-Sunnah an-Nabawiyah 
 Ilm al-Hadith

Comments

Popular posts from this blog

BAB 4-6 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 4: Di manakah Farhani?  Chea Mei resah memikirkan cara untuk meminta keizinan neneknya untuk pergi mencari kumbang bersama-sama dengan Farhani dan Mira. Dia mencuri-curi keluar dari rumahnya melalui pintu belakang apabila jarum jam menunjukkan angka pukul tiga setengah.   Setelah hampir dua jam Mira dan Chea Mei menantikan kemunculan Farhani di situ, mereka mengambil keputusan untuk pergi ke rumah Farhani. Ibu Farhani, Puan Asmah mesra menyambut kedatangan Mira dan Chea Mei ke rumahnya tetapi kehairanan apabila Mira dan Chea Mei menyatakan tujuan kedatangan mereka untuk bertemu dengan Farhani. Puan Asmah dan Encik Adnan meminta Mira dan Chea Mei menceritakan semula keseluruhan peristiwa yang berlaku itu.   Puan Asmah menangisi kehilangan anak bongsunya itu, iaitu Farhani tetapi ditenangkan oleh suaminya, Encik Adnan dan ibu Mira, iaitu Puan Mariah. Mira membuat andaian bahawa Farhani disembunyikan oleh makhluk halus tetapi andaiannya itu disangkal o...

BAB 16-18 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 16:Pertabalan Puteri Coleoptera Komander Caucasus,Dara Bintik,dan pasukan tenteranya dimasukkan ke dalam bilik kurungan ketika malam beransur siang. Dara Merah ingin menunaikan janjinya namun Bara memujuk kumpulan remaja itu untuk pulang selepas menyaksikan pertabalan Puteri Coleoptera sebagai tonggak kerajaan kumbang.  Puteri Coleoptera berterima kasih atas bantuan dan kerjasama Farhani dan rakan-rakannya dan menghadiahkan mereka lambang kebesaran kerajaan kumbang yang diperbuat daripada logam perak yang berukir cantik. Farhani menghadiahi Puteri Coleoptera sapu tangan merah jambu miliknya yang bersulam huruf   ‘F’manakala  Bara, lampu suluh mini milik Haikal dan Dara Merah dihadiahi cecair Endosulfan oleh Farhani. Puteri Coleoptera melantik Bara sebagai penasihatnya, manakala Dara Merah pula dilantik sebagai komander tentera. Seperti yang dijanjikan,Dara Merah menghantar Farhani dan rakan-...

BAB 7-9 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 7:Menghadap Maharaja Tanduk  Bara membawa Farhani masuk menghadap Maharaja Tanduk. Farhani kagum melihat keindahan ruang di dalam mahligai Maharaja Tanduk yang mempunyai lantai kaca warna kebiruan dan dinding putih mutiara yang dilimpahi cahaya daripada cengkerang kaum Bara. Dara Bintik memaklumkan kepada Bara bahawa Maharaja Tanduk murka kerana kelewatan membawa Farhani masuk menghadapnya. Farhani merasakan tubuhnya lemah setelah dia meminum air yang diberikan oleh Dara Bintik selepas memperkenalkan dirinya kepada Maharaja Tanduk. Dia diusung keluar dan dibawa ke suatu tempat. Farhani menyesal meminum air tersebut namun dia tidak berani menolak pemberian air itu. Bab 8:Disembunyikan Bunian?  Sudah masuk hari ketiga Farhani hilang menyebabkan warga sekolah gempar dengan kehilangan seorang lagi murid di Sekolah Menengah Seri Kencana. Cikgu Salimah menyesal kerana menugaskan anak muridnya mencari se...