- LATAR BELAKANG
- Nama sebenar: Taqiuddin Abu al-Abbas Ahmad bin Abdul Halim al-Harani
- Dilahirkan pd 10 Rabiulawal 661H bersamaan Januari 1262M dibandar Haran di utara Iraq Ketika berusia 7 thn kota Baghdad di perintah oleh bangsa Tartar Bapanya bekerja sbg khatib di masjid Umaiyah dan guru ilmu hadith
- Gelaran Ibn Taimiyah diambil sempena nama moyangnya yang ke Sembilan
- Merupakan sheikh al-islam yg bnyk berjasa dlm gerakan pembaharuan islam
- Meninggal dunia pd mlm Isnin 20 zulhijjah 728 H bersamaan 1329M dan jenazahnya dikebumikan di Damsyik
- SIFAT PERIBADI
- Ulama yang bertaqwa dan berakhlak
- Ahli pemikiran islam yang ulung, pendakwah yang berhemah tinggi
- Berfikiran terbuka dan bersikap kritis
- Bersifat berani dan tegas dlm menghadapi dan ketegasan dlm menghadapi cabaran golongan zandik, falsafah barat, ahli bid’ah dan penting ahli as-sunnah
PENDIDIKAN
- Al-Imam Ibn Taimiyah sangat mencintai ilmu pengetahuan dan suka bergaul dengan para ulama
- Berjaya menghafaz al-Quran dan hadith sejak remaja
- Belajar di sekolah Darul Sikriyah di Damsyik Mempelajari kitab2 hadith dan Rijalul hadith daripada ulama terkenal di Damsyik. Antaranya, kitab Musnad Ahmad bin Hanbal, Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Jami’ at-Tirmidzi, Sanan Abi Daud, Sanan an-Nasaie, sanan Ibn Majah dan Sanan ad-Dar Qitni
- Al-Imam Ibn Taimiyah pernah diuji kecerdasan dan pendiriannya oleh seorang Yahudi dengan pelbagai soalan, tetapi semua soalan dijawab dengan tepat sehingga Yahudi tersebut mengaguminya lalu memeluka agama islam
- Beliau menyelesaikan masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh ulama Sejak berumur 19 tahun beliau telah memberi fatwa dan mula menghimpun dan menyusun fatwa-fatwa dlm kitab
- Beliau pernah menggantikan ayahandanya mengajar tafsir al-Quran di Masjid Jami’
PANDANGAN
1. Bentuk kesatuan Imam Ibn
-menurut pandangan beliau: dua kesatuan umat Islam:
1. Taimiyah Kesatuan agama (Wahaddah ad-Din) Kesatuan ini diasakan daripada pengakuan terhadap keyakinan dan keimanan yang sama seperti kepada Allah yang Esa, kepada Rasulullah dan rukun2 iman yang lain
2. Kesatuan bahasa Factor penting dalam mencapai kesatuan keagamaan umat Islam.Imam Ibn Taimiyah berpendapat Bahasa Arab merupakan satu2nya bahasa agama yang digunakan utk memahami dan menghayati Islam kerana Bahasa Arab ialah Syiar agama Islam
2. Organisasi
-beliau berpendapat bahawa ummah sebagai penerima risalah Allah bertanggungjawab yang sangat penting utk memelihara dan menyebarkan agama Islam kpd umat manusia
-memelihara agama bermaksud membersihkan penyelewengan akidah atau perkara2 yg mencemarkan kemurnian agama.
-penyebarannya bermaksud memberi penerangan tentang kebenaran agama kepada org ramai supaya difahami dan diamalkan
-beliau juga berpendapat pembentukan organisasi Negara merupakan salah satu fungsi ummah kerana fungsi ummah hanya dpt dilaksanakan apabila organisasi Negara berjalan dengan kemas dan ditadbir dengan baik
SUMBANGAN
1. Akademik
- beliau berusaha membersihkan amalan umat Isalm daripadaa kotoran bid’ah, khurafat Taimiyah dan kemungkaran
- beliau menentang sebarang penyelewengan akidah dan perbuatan yang bercanggah dgn Islam dan mengajak umat islam kembali menghayati ajaran agama islam yang diamalkan umat islam pada zaman Rasulullah dan Khulafa ar-Rasyidin.
- usaha murni itu mendapat tentangan drpd pelabagai pihak.beliau kerap dipenjarakan demi menegakkan kebenaran
- beliau tdk berputus asa walaupun menyedari gejala kemungkaran dan penyelewengan akidah amat kritikal. Beliau terus mengkritik aliran falsafah, bathaniah, Syi’ah dan tasawuf
- beliau mendedahkan keburukan dan kebatialn golongan tersebut dan dlm masa yang sama. beliau mengajak mereka kembali kepada al-Quran dan as-Sunnah.
- beliau berusaha menentang pemikiran barat yang cuba meracuni pemikiran umat islam
- kesungguhan dan sikap tegasnya mendorong ramai orientalis mengkaji pemikiran islam, bahkan ada yang menganggap Ibn Taimiyah sebagai pendokong mazhab dlm islam kerana falsafah dan pemikirannya2.
Majmu’ah al-Risalah al-Kubra
Majmu’ah rasail Ibn Taimiyah
Majmu’ah Khamsi al-Rasail
Majmu’ Fatawa
Minhaj al-Sunnah an-Nabawiyah
Ilm al-Hadith
Comments
Post a Comment