Skip to main content

Tokoh PQS Unit 1: Imam Al-Ghazali RA


LATAR BELAKANG
  • Nama sebenar: Muhammad bin Muhammad bin Ahmad 
  • Tarikh lahir : pada tahun 450 H bersamaan 1058 M di Thus yang terletak dalam wilayah Khurasan, Parsi. 
  • Gelaran : al-Ghazali bersempena nama kampung tempat kelahirannya. Pendapat lain mengatakan gelaran tersebut diambil daripada nama bapanya yang bekerja sebagai pemintal bulu kambing yang digelar al-Ghazal Imam al-Ghazali merupakan ahli tasauf dan pemikiran agung 
  • Tarikh Meninggal dunia : pada 14 Jamadilakhir 505H bersamaan 1111M di Thus 
SIFAT PERIBADI
  • Menggemari semua bidang ilmu sehingga digelar gedung ilmu pada zamannya 
  • Fasih bercakap, pandai berpidato dan mahir berhujah 
  • Bertaqwa, warak, kuat beribadat dan berhemah tinggi 
  • Ahli sufi yang praktis, melakukan tazkiatun nafs (pembersihan jiwa) 
  • Seorang ahli fiqh yang berfikiran terbuka dan membebaskan diri daripada taklid 
  • Dilahirkan sebagai pengkritis dan berfikiran bebas yang unggul 
  • Bersikap tegas, berani dan tabah menghadapi ujian 
PENDIDIKAN 
  • Telah diajar oleh bapanya sejak kecil dengan ilmu pengetahuan dan akhlak 
  • Mempelajari ilmu asas seperti menulis,membaca dan mengira daripada guru2nya 
  • Mampu menguasai bahasa Arab dan fungsinya dengan baik. Ia memudahkan penguasaan dalam bidang ilmu yang lebih tinggi seperti ilmu al-Quran, hadith, usuluddin, fiqh, falsafah, mantiq dan tasauf Ilmu usuluddin dan ilmu fiqh dipelajari daripada syeikh 
  • Ahmad bin Muhammad At-Thusi dan al-‘Allamah al-imam Abu Nasir al-Ismaili di Jurjan Beliau pergi ke Naisabur utk mempelajari ilmu tauhid 
  • Dengan penguasaan ilmu tauhid, beliau mahir berhujah dalam bidang usuluddin mengikut aliran al-asya’irah.beliau digelar hujjatul Islam 
  • Pada thn 469H : melanjutkan pelajaran ke madrasah an-Nizhomiyah, Naisabur dan berguru dengan imam al-haramain Abu Yu’la al-Juaini bagi mempelajari ulum al-kalam, sains tabi’I, falsafah, mantiq dan tasauf 
  • Beliau dilantik sebagai professor ilmu fiqh di university an-Nizhomiyah di Baghdad yang dibina oleh nizhom al-malik iaitu perdana menteri kepada malik shah, raja saljuk.slps itu beliau dilantik sbg naib canselor di university tersebut sehingga berhenti pd thn 489H dan memulakan kehidupan sbg ahli thoriqatul sufiyah 
PANDANGAN
1. Pembentukan jiwa Imam al-Ghazali Secara fitrahnya jiwa dicipta dengan potensi mencintai hikmah, makrifat dan ibadat. ra -kecenderungan kepada hikmah dan kecintaan kepada ibadatmerupakan unsur rabbani dan lahir secara semulajadi. 

2. Peranan pendidikan -peranan pendidik hendaklah sama dgn peranan doktor
-seorang doktor tidak boleh membuat perskrepsi yang sama dgn semua pesakitnya
-seorang guru tidak boleh mengajar dan memberi latihan yang sama kepada semua pelajarnya tanpa mengira tahap kemampuan dan penerimaan pelajar dari segi mental dan fizikal
-guru wajar mengenalpasti sikap, minat, bakat dan latar belakang pelajar sebelum memulakan pengajaran dan pembelajaran

 3. Panduan rumahtangga - Pendapat beliau bersesuaian denga firman Allah SWT ( surah an-Nisaa 4 : 34 ) 


SUMBANGAN 
1. Tasawuf

  • sejak kecil terdedah dengan pengaruh tasawuf kerana bapanya seorang ahli sufi ilmu dan berguru dan mempelajari ilmu tasauf drpd Yusuf an-Nassaj dan al-Farmizi, ketua ahli tasauf pemikiran di Naisabur 
  • pernah meninggalkan tasauf dan memberi tumpuan kepadausuluddin dan falsafah.kembali semula kepada tasauf dan menjadi ahli sufi sehingga akhir hayatnya 
  • slps meniggalkan jawatannya di universiti an-Nizhomiyah beliau pergi ke Syam dan Makkah utk ber’izlah, berkhaluwah, beriadah dan bermujahadah mengikut thoriqatul sufiyah 
  • slps 11 thn, beliau kembali bertugas sebagai guru di madrasah an-Nizhomiyah di Naisabur. 
  • menurut imam al-Ghazali org yg ingin mengikutithoriqatul sufiyah hendaklah beramal sepenuhnya dengan syariat Allah kerana syariat anak tangga pertama ilmu tasauf. 
  • antara kitab tasauf yang dihasilkan oleh al-Imam al-Ghazali ialah: 
  1. 1.mizan al-amal 
  2. 2.ihya' lum ad-din
  3. 3.mikraj as-sholihin
  4. 4misykatul anwar

  5. 2.Falsafah
  • terkenal sbg pemikiran islam dan ahli falsafah yang digelar failasuf. 
  • beliau mempelajari dan mengkaji falsafah secara bersendirian selama dua tahun dan berjaya menguasai keseluruhan ilmu tersebut
  • beliau menulis kitab muqosidul falasifah utk menerangkan doktorian ahli falsafah. penulisannya begitu baik sehingga ramai sarjana barat pd akhir zaman pertengahan, menganggapnya sebagai buku karya aliran Aristotle dlm kalangan org Arab.beliau tidak menentang kajian mengenai falsafah. 
  • Belaiu merupakan ulama pertama yang terdidik dalam ilmu falsafah.
  • al-imam al-Ghazali menulis kitab tahafut al-fulasifah utk mengkritik kelemahan falsafah barat tentang fizik dan metafizik dari sudut pandangan islam
  • kritikan yang berani terhadap falsafah barat telah membuka lembaran sejarah yang baru terhadap kesarjanaan islam. Tahafut al-Fulasah memberi kesan besar terhadap perkembangan falsafah, akibatnya selepas beliau, tidak muncul seorang pun ahli falsafah yang terkenal selama seratus tahun
3.Fiqh 
  • al-Islam
  • al-imam al-Ghazali sangat alim dalam ilmu fiqh, usul fiqh dan siasah al-syariat.
  • beliau mempelajari fiqh as-Syafie dan usuluddin daripada gurunya sheikh Ahmad bin Muhammad at-Thusi. Penguasaan beliau dalam bidang-bidang tersebut meyakinkan nizhom al-malik dengan melantiknya sebagai professor ilmu fiqh di madrasah an-nizhom di Baghdad.

Comments

Popular posts from this blog

BAB 10-12 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 10:Bertemu Puteri Coleoptera  Farhani menghulurkan minuman yang diisi dalam tempurung kelapa yang cantik kepada Kim Yong yang dahaga dan keletihan. Farhani tergamam apabila Kim Yong yang selama ini bersikap sombong kini mengucapkan terima kasih kepadanya. KimYong berjanji bahawa dia tidak akan bersikap sombong terhadap Farhani dan rakan-rakannya lagi.  Farhani dan Kim Yong dibawa oleh Bara untuk mengadap Puteri Coleoptera. Puteri Coleoptera mempelawa Farhani dan Kim Yong ke meja makan. Mereka berdua makan dengan gelojoh kerana kelaparan manakala Bara, Puteri Coleoptera dan Dara Bintik menikmati makanan mereka dengan tertib. Puteri Coleoptera menjelaskan niat jahat Komander Caucasus kepada dua orang manusia itu. Komander Causcasus mempunyai impian yang besar untuk menakluki kerajaan kumbang dan juga manusia. Komander Caucasus ingin mentransformasikan dirinya menjadi manusia bagi membalas dendam terhadap manusia yang banyak membunuh kumbang.   Bara menegaskan bahawa m

BAB 4-6 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 4: Di manakah Farhani?  Chea Mei resah memikirkan cara untuk meminta keizinan neneknya untuk pergi mencari kumbang bersama-sama dengan Farhani dan Mira. Dia mencuri-curi keluar dari rumahnya melalui pintu belakang apabila jarum jam menunjukkan angka pukul tiga setengah.   Setelah hampir dua jam Mira dan Chea Mei menantikan kemunculan Farhani di situ, mereka mengambil keputusan untuk pergi ke rumah Farhani. Ibu Farhani, Puan Asmah mesra menyambut kedatangan Mira dan Chea Mei ke rumahnya tetapi kehairanan apabila Mira dan Chea Mei menyatakan tujuan kedatangan mereka untuk bertemu dengan Farhani. Puan Asmah dan Encik Adnan meminta Mira dan Chea Mei menceritakan semula keseluruhan peristiwa yang berlaku itu.   Puan Asmah menangisi kehilangan anak bongsunya itu, iaitu Farhani tetapi ditenangkan oleh suaminya, Encik Adnan dan ibu Mira, iaitu Puan Mariah. Mira membuat andaian bahawa Farhani disembunyikan oleh makhluk halus tetapi andaiannya itu disangkal oleh bapanya, Encik Zaina

BAB 16-18 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 16:Pertabalan Puteri Coleoptera Komander Caucasus,Dara Bintik,dan pasukan tenteranya dimasukkan ke dalam bilik kurungan ketika malam beransur siang. Dara Merah ingin menunaikan janjinya namun Bara memujuk kumpulan remaja itu untuk pulang selepas menyaksikan pertabalan Puteri Coleoptera sebagai tonggak kerajaan kumbang.  Puteri Coleoptera berterima kasih atas bantuan dan kerjasama Farhani dan rakan-rakannya dan menghadiahkan mereka lambang kebesaran kerajaan kumbang yang diperbuat daripada logam perak yang berukir cantik. Farhani menghadiahi Puteri Coleoptera sapu tangan merah jambu miliknya yang bersulam huruf   ‘F’manakala  Bara, lampu suluh mini milik Haikal dan Dara Merah dihadiahi cecair Endosulfan oleh Farhani. Puteri Coleoptera melantik Bara sebagai penasihatnya, manakala Dara Merah pula dilantik sebagai komander tentera. Seperti yang dijanjikan,Dara Merah menghantar Farhani dan rakan-rakannya ke gerbang dimensi yang menghubungkan mereka dengan dunia manusia.  Akhir