LATAR BELAKANG
- Nama sebenar: Muhammad bin Muhammad bin Ahmad
- Tarikh lahir : pada tahun 450 H bersamaan 1058 M di Thus yang terletak dalam wilayah Khurasan, Parsi.
- Gelaran : al-Ghazali bersempena nama kampung tempat kelahirannya. Pendapat lain mengatakan gelaran tersebut diambil daripada nama bapanya yang bekerja sebagai pemintal bulu kambing yang digelar al-Ghazal Imam al-Ghazali merupakan ahli tasauf dan pemikiran agung
- Tarikh Meninggal dunia : pada 14 Jamadilakhir 505H bersamaan 1111M di Thus
SIFAT PERIBADI
- Menggemari semua bidang ilmu sehingga digelar gedung ilmu pada zamannya
- Fasih bercakap, pandai berpidato dan mahir berhujah
- Bertaqwa, warak, kuat beribadat dan berhemah tinggi
- Ahli sufi yang praktis, melakukan tazkiatun nafs (pembersihan jiwa)
- Seorang ahli fiqh yang berfikiran terbuka dan membebaskan diri daripada taklid
- Dilahirkan sebagai pengkritis dan berfikiran bebas yang unggul
- Bersikap tegas, berani dan tabah menghadapi ujian
PENDIDIKAN
- Telah diajar oleh bapanya sejak kecil dengan ilmu pengetahuan dan akhlak
- Mempelajari ilmu asas seperti menulis,membaca dan mengira daripada guru2nya
- Mampu menguasai bahasa Arab dan fungsinya dengan baik. Ia memudahkan penguasaan dalam bidang ilmu yang lebih tinggi seperti ilmu al-Quran, hadith, usuluddin, fiqh, falsafah, mantiq dan tasauf Ilmu usuluddin dan ilmu fiqh dipelajari daripada syeikh
- Ahmad bin Muhammad At-Thusi dan al-‘Allamah al-imam Abu Nasir al-Ismaili di Jurjan Beliau pergi ke Naisabur utk mempelajari ilmu tauhid
- Dengan penguasaan ilmu tauhid, beliau mahir berhujah dalam bidang usuluddin mengikut aliran al-asya’irah.beliau digelar hujjatul Islam
- Pada thn 469H : melanjutkan pelajaran ke madrasah an-Nizhomiyah, Naisabur dan berguru dengan imam al-haramain Abu Yu’la al-Juaini bagi mempelajari ulum al-kalam, sains tabi’I, falsafah, mantiq dan tasauf
- Beliau dilantik sebagai professor ilmu fiqh di university an-Nizhomiyah di Baghdad yang dibina oleh nizhom al-malik iaitu perdana menteri kepada malik shah, raja saljuk.slps itu beliau dilantik sbg naib canselor di university tersebut sehingga berhenti pd thn 489H dan memulakan kehidupan sbg ahli thoriqatul sufiyah
PANDANGAN
1. Pembentukan jiwa Imam al-Ghazali Secara fitrahnya jiwa dicipta dengan potensi mencintai hikmah, makrifat dan ibadat. ra -kecenderungan kepada hikmah dan kecintaan kepada ibadatmerupakan unsur rabbani dan lahir secara semulajadi.
2. Peranan pendidikan -peranan pendidik hendaklah sama dgn peranan doktor
-seorang doktor tidak boleh membuat perskrepsi yang sama dgn semua pesakitnya
-seorang guru tidak boleh mengajar dan memberi latihan yang sama kepada semua pelajarnya tanpa mengira tahap kemampuan dan penerimaan pelajar dari segi mental dan fizikal
-guru wajar mengenalpasti sikap, minat, bakat dan latar belakang pelajar sebelum memulakan pengajaran dan pembelajaran
3. Panduan rumahtangga - Pendapat beliau bersesuaian denga firman Allah SWT ( surah an-Nisaa 4 : 34 )
SUMBANGAN1. Tasawuf
- sejak kecil terdedah dengan pengaruh tasawuf kerana bapanya seorang ahli sufi ilmu dan berguru dan mempelajari ilmu tasauf drpd Yusuf an-Nassaj dan al-Farmizi, ketua ahli tasauf pemikiran di Naisabur
- pernah meninggalkan tasauf dan memberi tumpuan kepadausuluddin dan falsafah.kembali semula kepada tasauf dan menjadi ahli sufi sehingga akhir hayatnya
- slps meniggalkan jawatannya di universiti an-Nizhomiyah beliau pergi ke Syam dan Makkah utk ber’izlah, berkhaluwah, beriadah dan bermujahadah mengikut thoriqatul sufiyah
- slps 11 thn, beliau kembali bertugas sebagai guru di madrasah an-Nizhomiyah di Naisabur.
- menurut imam al-Ghazali org yg ingin mengikutithoriqatul sufiyah hendaklah beramal sepenuhnya dengan syariat Allah kerana syariat anak tangga pertama ilmu tasauf.
- antara kitab tasauf yang dihasilkan oleh al-Imam al-Ghazali ialah:
- 1.mizan al-amal
- 2.ihya' lum ad-din
- 3.mikraj as-sholihin
- 4misykatul anwar
- 2.Falsafah
- terkenal sbg pemikiran islam dan ahli falsafah yang digelar failasuf.
- beliau mempelajari dan mengkaji falsafah secara bersendirian selama dua tahun dan berjaya menguasai keseluruhan ilmu tersebut
- beliau menulis kitab muqosidul falasifah utk menerangkan doktorian ahli falsafah. penulisannya begitu baik sehingga ramai sarjana barat pd akhir zaman pertengahan, menganggapnya sebagai buku karya aliran Aristotle dlm kalangan org Arab.beliau tidak menentang kajian mengenai falsafah.
- Belaiu merupakan ulama pertama yang terdidik dalam ilmu falsafah.
- al-imam al-Ghazali menulis kitab tahafut al-fulasifah utk mengkritik kelemahan falsafah barat tentang fizik dan metafizik dari sudut pandangan islam
- kritikan yang berani terhadap falsafah barat telah membuka lembaran sejarah yang baru terhadap kesarjanaan islam. Tahafut al-Fulasah memberi kesan besar terhadap perkembangan falsafah, akibatnya selepas beliau, tidak muncul seorang pun ahli falsafah yang terkenal selama seratus tahun
- al-Islam
- al-imam al-Ghazali sangat alim dalam ilmu fiqh, usul fiqh dan siasah al-syariat.
- beliau mempelajari fiqh as-Syafie dan usuluddin daripada gurunya sheikh Ahmad bin Muhammad at-Thusi. Penguasaan beliau dalam bidang-bidang tersebut meyakinkan nizhom al-malik dengan melantiknya sebagai professor ilmu fiqh di madrasah an-nizhom di Baghdad.
Comments
Post a Comment