Skip to main content

Peristiwa Penting Leftenan Adnan Bab 22-28


Bab 22 ( Hati-hati yang Resah )
  1. Kapten Rix tiba di Bukit Candu untuk bekerjasama dengan Laftenan Adnan (m/s 188)
  2. Angkatan tentera Jepun berlayar menuju ke Laut China Selatan menuju ke Tanah Melayu bagi melancarkan sernagan (m/s 190 + 191)
  3. Intipan tentera British ke atas tentera Jepun di laut China Selatan (m/s 193)
  4. Kapal tentera Jepun hilang dari laluan asal dengan menukar arah laluan ke Teluk siam apabila mendapat arahan daripada Jeneral Tomoyuki Yamashita (m/s 192)
  5. Pesawat peninjau diarahkan meninjau perairan pintu masuk Tanah Melayu, Singapura dan Manila (m/s194)
  6. Leftenan Adnan dan Kapten Rix bersama –sama  mengumpulakan anggota dan member taklimat tentang kemaraan tentera Jepun supaya mereka meningkatkan kawalan keselamatan . (m/s 194 + 195)
  7. Leftena  Adnan , Pengawal dan pendudk kampong menunaikan solat hajat di masjid kampung Pasir Panjang (m/s195)

Bab 23 ( Bermulanya sengketa )

  1. Rancangan Jeneral Tomoyuki Yamashita member cadangan kepada Maharaja Jepun supaya menakluki Tanah Melayu kerana kaya dengan pelbagai hasil seperti getah, bujih timah, besi bagi membangunkan kilang-kilang mereka (m/s200)
  2. Jepun pernah menghantar perisik ke Tanah Melayu menyamar sebagai tukang gunting, penarik beca dan peniaga bagi mengumpul maklumat tentang kekuatan pihak british , membuat peta dan jalan-jalan Negara tersebut. (m/s201)
  3. Tentera Jepun akan mendarat di Thailand berhampiran Kelantan. sebeleum ini mereka sengaja menhebahkakan bahawas serangan akan bermula dari Singapura kerana ingin mengelirukan pihak musuh (m/s203)
  4. Perisik Jepun juga menghasut penduduk Tanah Melayu dengan menhebahkan berita bahawa tentera Jepun dating ke Tanah Melayu kerna ingin membebaskan Tanah Melayu daripada penjajahan pihak British dengan slogan “Asia untuk orang Asia” (m/s 203)
  5. Jeneral Yamashita mengarahkan tenteranya menembak pesawat peninjau British dengan meriam penangkis kapal terbang . temabakan itu mengenai sasaran (m/s 205)
  6. Mesyuarat tergempar ketua-ketua pemerintah tentera British Tanah Melayu di bilik perang pengkalan tentera Laut British di Singapura. (m/s207)
  7. Sir Robert Brook-Popham tidak berminat dengan cadangan A.E Percival babatgi melancarkan ops matador untuk menyekat kemsukan tentera Jepun di Thailand dengan alasan tidak mahu melibatkan Thailand dalam pepeprangan ini kerana Thailand Negara berkeculi (m/s
  8. Leftenan Adnan menerima sepucuk surat daripada adiknya Ahmad . menurut surat tersebut Ahmad akan berlayar ke Australia (m/s217 + 218)

Bab 24 ( Perangkap tidak mengena )

  1. Pasukan Mechanized digerakkan ke pintu masuk bahagian utara bagi meyekat laluan di situ dengan dilengkapi dengan mesingan dan meriam antikereta kebal dan membina kubu parit (m/s220)
  2. Leftenan Kolonal Saeki Shizou menghantar wakil berbincangan dengan pemerintah Thailand meminta kebenaran menggunakan pangkalan tentera mereka bagi melancarkan serangan terhadap tentera British di tanah Melayu. Kerajaan tahiland menolak permintaan tersebut dan berlaku pertempuran antara tentera Jepun denga tentera Thailand di Puchuab Khirikhan sehinggan membawa kerajaan Thailand menyerah kalah (m/s221)
  3. Jeneral Yamashita mengarahkan pesawat peninjau Jepun mengintip kedudukan pasukan British untuk mengetahui kedudukan kebu-kubu di Changlun dan Jitra bagi membuat persediaan memusnahkan kubu itu (m/s223)
  4. Jeneral A.E Percival mengarahkan pertahanan pantai British berkubu di kawasan pantai Pak Amat
  5. 8 Dis 1941 tentera jepun telah berlabuh kira-kira 1  batu ½ dari pantai pak Amat
  6. Tentera Jepun melancarkan perangan ke atas tanah melayu melauli pantai pak amat denga ledakan peluru meriam beberapa tentera mati . (m/s 226)
  7. Beberapa bot tentera Jepun terbalik meyebabkan banyak tentera Jepun lemas sewaktu membuat pendaratan kerana laut bergelora (m/s227)
  8. Tentera British bertindak balas dalam serangan tersebut(m/s226)
  9. Dua bot pendarat Berjaya dibedil lalu tenggelam oleh perthanan British (m/s227)
  10. Mejar J.B Soper mengarahkan pasukan melancarkan serangan terhadap kapal Jepun yang berlabuh di peraian pantai Sabak namun tidak mengenai sasaran (m/s230) serangan tersebut dibalas oleh pihak Jepun sehingga kubu pertahanan musuh dan beberapa orang tentera terkorban (m/s230)
  11. Unit Dogra merupakan unit penghalang telah melepaskan tenbakan ke kapal Jepun yang mendarat sehingga mengenai sasarannya, askar Jepun terbakar dan bayak yang terbunuh (m/s231)
  12. Tentara Jepun dapat mendarat dengan mudah denggan menggunakan pelampung getah di pantai Badang kerana kubu pertahan tidak kuat (m/s 233)
  13. Jeneral Yamashita memerintahkan pasukan tentera di bawah pimpinan Mejar Kasui Mejar Jeneral Hirishi Takumi dan pasukanKOlonal Yoshio Nasu bergerak ke bandar KB teteapi tiba-tiba mereka diserang oleh pesawat terbang British - Australia (m/s233)

Bab 25 ( Gagalnya operasi Matador )

  1. 8 Dis 1941 mesyuarat tergempar telah diadakan di bilim gerakkan pengkalan British di Kota Bharu. pemerintah Kor Jeneral Healh memaklumkan bahawa terdapat gerakkan besar-besaran tentera Jepun di Songkla dab Pattani (m/s236)
  2. Seluruh pasukan diarahkan bagi meyekat kemasukan tentera Jepun di darat atau di udara (m/s237)
  3. Berlaku pertempuran sengit antara tentera Jepun  dan British. Tentera British Akhirnya kehabisan peluru menyebabkan tentera Jepun Berjaya mengalahkan musuh (m/s238)
  4. Kakitangan stesen tentera udara British dan perkhidmatan skuadron telah meninggalkan lapangan terbang kerana mendengar khabar angin bahawa tentera Jepun telah pun mara dan sampai kegarisan sebelah luar lapangan terbang (m/s239)
  5. Askar British dan India telah membakar lapangan terbang itu kerana tidak mahu digunakan oleh pihak musuh (m/s240)

Bab 26 ( Serangan bertali arus)
  1. Pada 10 Disember 1941, Kelantan, Terengganu, Kedah dan Pulau Pinang telah diserang oleh Tentera Jepun dalam masa yang singkat.
  2. Jeneral A.E Percival mengarahkan laksamana Sir Tom Philips menenggelamkan semua kapal musuh menggunakan 2 buah kapal kebanggaan mereka  HMS Princes of Wales dan HMS Repulse namun kedua-dua kapal itu dapat ditenggelamkan ooleh pihak Jepun (m/s249)
  3. Tentera Jepun dengan mudah mengetahui pergerakan tentera British kerana Kapten Patrick Heenan, iaitu seorang pegawai tentera India memberikan maklumat rahsia pergerakan tentera British kepada Jepun.
  4. Pak Saidi menerima berita kematian anaknya Ahmad yang terkorban di medan perang setelah kapalnya tenggelam diserang oleh tentera Jepun.
  5. Setelah Leftenan Adnan mendengar berita kematian adiknya, beliau meningkatkan lagi semangat perjuangan dalam dirinya.


Bab 27 ( Perancangan dua Jeneral )
  1. Pada 31 Januari 1942, Penduduk Johor Bharu gempar dengan kehadiran ramai Tentera Jepun. Seluruh Tanah Melayu jatuh ke tangan Jepun.
  2. Samad telah menerima tawaran tentera Jepun untuk bekerjasama mereka bagi membebaskan Singapura. Tugasnya ialah mengintip kedudukan tentera British di Pasir Panjang bagi memudahkan pihak Jepun untuk menawan kawasan tersebut.
  3. Leftenan Jeneral A.E. Percival sedar akan keupayaan tentera British di Singapura masih kuat. Angkatan tentera British sebanyak 85 000 orang masih mampu menyekat kemaraan tentera Jepun yang berjumlah 30 000 orang.
  4. Kapten Rix dan Leftenan Adnan mengatur persiapan bagi menentang tentera Jepun di Bukit Candu dan Pasir Panjang. Adnan berasa amat kecewa apabila banyak tentera asing tidak berusaha bersungguh-sungguh mempertahankan Tanah Melayu malah mereka sanggup menyerah diri daripada terus berjuang.

Bab 28 ( Pertempuran demi pertempuran )

  1. Pada 3 Februari 1942, Jeneral Yamashita telah menghantar 13 000 orang tentera elitnya bagi melakukan pendaratan di bahagian utara Singapura berhampiran dengan Sarimbun.
  2. Beberapa tempat di Singapura telah dikuasai oleh tentera Jepun. Jeneral Yamashita telah menulis surat kepada Jeneral A.E. Percival supaya menyerah kalah tetapi ditolak oleh Jeneral A.E. Percival.
  3. Askar Melayu merupakan satu-satunya pasukan yang masih bersemangat bertempur dengan tentera Jepun. Mereka dengan beraninya berjuang untuk mempertahankan tanah air tercinta tanpa menghiraukan keselamatan diri sendiri.
  4. Bukit Candu dan Pasir Panjang merupakan sempadan pertahanan terakhir British di Singapura. Walaupun benteng sekeliling telah jatuh ke tangan Jepun, Leftenan Adnan tetap dengan janjinya untuk mempertahankannya dengan apa-apa cara sekalipun.

Comments

Popular posts from this blog

BAB 10-12 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 10:Bertemu Puteri Coleoptera  Farhani menghulurkan minuman yang diisi dalam tempurung kelapa yang cantik kepada Kim Yong yang dahaga dan keletihan. Farhani tergamam apabila Kim Yong yang selama ini bersikap sombong kini mengucapkan terima kasih kepadanya. KimYong berjanji bahawa dia tidak akan bersikap sombong terhadap Farhani dan rakan-rakannya lagi.  Farhani dan Kim Yong dibawa oleh Bara untuk mengadap Puteri Coleoptera. Puteri Coleoptera mempelawa Farhani dan Kim Yong ke meja makan. Mereka berdua makan dengan gelojoh kerana kelaparan manakala Bara, Puteri Coleoptera dan Dara Bintik menikmati makanan mereka dengan tertib. Puteri Coleoptera menjelaskan niat jahat Komander Caucasus kepada dua orang manusia itu. Komander Causcasus mempunyai impian yang besar untuk menakluki kerajaan kumbang dan juga manusia. Komander Caucasus ingin mentransformasikan dirinya menjadi manusia bagi membalas dendam terhadap manusia yang banyak membunuh kumbang.   Bara menegaskan bahawa m

BAB 4-6 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 4: Di manakah Farhani?  Chea Mei resah memikirkan cara untuk meminta keizinan neneknya untuk pergi mencari kumbang bersama-sama dengan Farhani dan Mira. Dia mencuri-curi keluar dari rumahnya melalui pintu belakang apabila jarum jam menunjukkan angka pukul tiga setengah.   Setelah hampir dua jam Mira dan Chea Mei menantikan kemunculan Farhani di situ, mereka mengambil keputusan untuk pergi ke rumah Farhani. Ibu Farhani, Puan Asmah mesra menyambut kedatangan Mira dan Chea Mei ke rumahnya tetapi kehairanan apabila Mira dan Chea Mei menyatakan tujuan kedatangan mereka untuk bertemu dengan Farhani. Puan Asmah dan Encik Adnan meminta Mira dan Chea Mei menceritakan semula keseluruhan peristiwa yang berlaku itu.   Puan Asmah menangisi kehilangan anak bongsunya itu, iaitu Farhani tetapi ditenangkan oleh suaminya, Encik Adnan dan ibu Mira, iaitu Puan Mariah. Mira membuat andaian bahawa Farhani disembunyikan oleh makhluk halus tetapi andaiannya itu disangkal oleh bapanya, Encik Zaina

BAB 16-18 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 16:Pertabalan Puteri Coleoptera Komander Caucasus,Dara Bintik,dan pasukan tenteranya dimasukkan ke dalam bilik kurungan ketika malam beransur siang. Dara Merah ingin menunaikan janjinya namun Bara memujuk kumpulan remaja itu untuk pulang selepas menyaksikan pertabalan Puteri Coleoptera sebagai tonggak kerajaan kumbang.  Puteri Coleoptera berterima kasih atas bantuan dan kerjasama Farhani dan rakan-rakannya dan menghadiahkan mereka lambang kebesaran kerajaan kumbang yang diperbuat daripada logam perak yang berukir cantik. Farhani menghadiahi Puteri Coleoptera sapu tangan merah jambu miliknya yang bersulam huruf   ‘F’manakala  Bara, lampu suluh mini milik Haikal dan Dara Merah dihadiahi cecair Endosulfan oleh Farhani. Puteri Coleoptera melantik Bara sebagai penasihatnya, manakala Dara Merah pula dilantik sebagai komander tentera. Seperti yang dijanjikan,Dara Merah menghantar Farhani dan rakan-rakannya ke gerbang dimensi yang menghubungkan mereka dengan dunia manusia.  Akhir