Skip to main content

Tokoh PQS Unit 1: IMAM ABU HANIFAH RA


LATAR BELAKANG

  • Nama sebenar: Nu’man bin Thabit ra 
  • Dilahirkan di Bandar Kufah,Iraq pada tahun 80H bersamaan 699M 
  • Keturunan: Parsi. Bapanya telah berpindah dari Parsi dan menetap di Kufah 
  • Beliau digelar Abu Hunaifah kerana seorang daripada anak lelakinya bernama Hunaifah.
  • Ada yang mengatakan Hunaifah bermaksud org yang taat dan ahli ibadah. Pendapat lain mengatakan Hunaifah dalam bahasa Parsi bermaksud dakwat. 
  • Imam Abu Hunaifah meninggal dunia di Baghdad pada bulan Rejab tahun 150H bersamaan 767M ketika berusia 70 tahun 
SIFAT PERIBADI
  • Berperibadi mulia, 
  • bercita-cita tinggi, berani dan pintar 
  • Petah bercakap tetapi pendiam, warak, peramah, tenang, sabar, 
  • berpakaian bersih dan kemas 
  • Seorang hartawan, berilmu, kuat beribadah, dermawan, beramanah dan zuhud 
  • Seorang ahli perundangan dan digelar al-Imam al-A’zhom 
PENDIDIKAN
  • Mendapat pendidikan yang sempurna sejak kecil sehingga ke peringkat yang lebih tinggi. 
  • Hal ini demikian kerana, beliau mendapat semua kemudahan yang diberikan oleh bapanya yang kaya di Kufah. 
  • Belajar pelbagai ilmu seperti bahasa Arab, ilmu tauhid, al-Quran,as-Sunnah dan fiqh.
  • setelah mendalami setiap bidang ilmu itu beliau menumpukan minat yang lebih dalam dalam bidang ilmu fiqh dan perundangan islam. 
  • Berguru dengan ulama yang sezaman denagnnya seperti al-Imam Hamad bin Sulaiman yang menjadi guru beliau selama 18 tahun. 
  • Berkesempatan berguru dengan sahabat nabi seperti Anas bin Malik, Abdullah bin Abi Aufa, Sahlu bin Sa’ad as-Sa’ididan Abu Tufail bin Abbas 
SUMBANGAN
  • Penulisan 
Imam Abu Hunaifah menghasilkan pelbagai karya seperti 
  1. 1.al-Fiqh al-Akbar 
  2. 5.Kitab al-Jami’as-Soghir 
  3. 2.Kitab al-Furaidh 
  4. 6.Kitab al-Mabsut 
  5. 3.Masail al-Usul 
  6. 7.as-Sairul Kabir 
  7. 4.Kitab al-Jami’ al-Kabir 
  8. 8.as-sairul soghir. 
  • Pengasas 
al-Imam Abu Hunaifah merupakan pengasas mazhab Hanafi. 
Beliau mazhab banyak menggunakan qias dalam mengeluarkan hukum 
  • Pemikiran 
-Menggunakan beberapa kaedah menyelesaikan masalah terutamanya kaedah qias 
-Melarang bertaklid kepadanya jika tidak mengetahui daripada mana pendapatnya itu 
-Jika suatu hukum itu tdk terdapat dalil dalam al-Quran, as-Sunnah dan fatwa sahabat, beliau akan berijtihad 
-Melarang umat islam beramal dengan perkara2 bid’ah 

Melahirkan 
al-Imam Abu Yusuf, 
Yakub bin Ibrahim al-Ansari 

  • Murid-muridnya
-al-Imam Hasan bin Zaiyad al-lu’lu’a 
-al-Imam Muhammad bin al-hasan as-Syaibani 
-al-Imam Zufar al-Hudzail bin Qais al-Kufi 
  • Ketokohan 
-Terkenal dgn kepintaran mengeluarkan hukum 
-Ilmu pengetahuan yang mendalam terhadap al-Quran dan as-Sunnah membolehkan beliau menggunakan akal fikiran untuk membuat sesuatu kesimpulan atau keputusan 
-Berjaya menyelesaikan masalah semasa berada di Kufah atau pun di Baghdad 
-Menurut imam Abu Yusuf, Imam Abu Hunaifah terkenal dengan seorang yang hidup dgn berdikari dan tidak tamak

Comments

Popular posts from this blog

BAB 10-12 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 10:Bertemu Puteri Coleoptera  Farhani menghulurkan minuman yang diisi dalam tempurung kelapa yang cantik kepada Kim Yong yang dahaga dan keletihan. Farhani tergamam apabila Kim Yong yang selama ini bersikap sombong kini mengucapkan terima kasih kepadanya. KimYong berjanji bahawa dia tidak akan bersikap sombong terhadap Farhani dan rakan-rakannya lagi.  Farhani dan Kim Yong dibawa oleh Bara untuk mengadap Puteri Coleoptera. Puteri Coleoptera mempelawa Farhani dan Kim Yong ke meja makan. Mereka berdua makan dengan gelojoh kerana kelaparan manakala Bara, Puteri Coleoptera dan Dara Bintik menikmati makanan mereka dengan tertib. Puteri Coleoptera menjelaskan niat jahat Komander Caucasus kepada dua orang manusia itu. Komander Causcasus mempunyai impian yang besar untuk menakluki kerajaan kumbang dan juga manusia. Komander Caucasus ingin mentransformasikan dirinya menjadi manusia bagi membalas dendam terhadap manusia yang banyak membunuh kumbang.   Bara menegaskan bahawa m

BAB 4-6 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 4: Di manakah Farhani?  Chea Mei resah memikirkan cara untuk meminta keizinan neneknya untuk pergi mencari kumbang bersama-sama dengan Farhani dan Mira. Dia mencuri-curi keluar dari rumahnya melalui pintu belakang apabila jarum jam menunjukkan angka pukul tiga setengah.   Setelah hampir dua jam Mira dan Chea Mei menantikan kemunculan Farhani di situ, mereka mengambil keputusan untuk pergi ke rumah Farhani. Ibu Farhani, Puan Asmah mesra menyambut kedatangan Mira dan Chea Mei ke rumahnya tetapi kehairanan apabila Mira dan Chea Mei menyatakan tujuan kedatangan mereka untuk bertemu dengan Farhani. Puan Asmah dan Encik Adnan meminta Mira dan Chea Mei menceritakan semula keseluruhan peristiwa yang berlaku itu.   Puan Asmah menangisi kehilangan anak bongsunya itu, iaitu Farhani tetapi ditenangkan oleh suaminya, Encik Adnan dan ibu Mira, iaitu Puan Mariah. Mira membuat andaian bahawa Farhani disembunyikan oleh makhluk halus tetapi andaiannya itu disangkal oleh bapanya, Encik Zaina

BAB 16-18 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 16:Pertabalan Puteri Coleoptera Komander Caucasus,Dara Bintik,dan pasukan tenteranya dimasukkan ke dalam bilik kurungan ketika malam beransur siang. Dara Merah ingin menunaikan janjinya namun Bara memujuk kumpulan remaja itu untuk pulang selepas menyaksikan pertabalan Puteri Coleoptera sebagai tonggak kerajaan kumbang.  Puteri Coleoptera berterima kasih atas bantuan dan kerjasama Farhani dan rakan-rakannya dan menghadiahkan mereka lambang kebesaran kerajaan kumbang yang diperbuat daripada logam perak yang berukir cantik. Farhani menghadiahi Puteri Coleoptera sapu tangan merah jambu miliknya yang bersulam huruf   ‘F’manakala  Bara, lampu suluh mini milik Haikal dan Dara Merah dihadiahi cecair Endosulfan oleh Farhani. Puteri Coleoptera melantik Bara sebagai penasihatnya, manakala Dara Merah pula dilantik sebagai komander tentera. Seperti yang dijanjikan,Dara Merah menghantar Farhani dan rakan-rakannya ke gerbang dimensi yang menghubungkan mereka dengan dunia manusia.  Akhir