Skip to main content

Kaum India


PAKAIAN


DHOTi
·         Kaum lelaki(golongan ceti)
·         Banyak di hari perkahwinan(sbb golongan muda x suka pakai)
·         Kain berwarna putih/kuning pudar/kuning susu
·         Dililit di pinggang & diikat pada celah paha
·         Dihiasi manik2 kecil
SARI
·         Tradisional kaum perempuan
·         Pakaian harian dan di musim perayaan
·         Lebar-1-2m/panjang-5-15m(ikut saiz pemakai)
·         Kebanyakan kain sati adalah jarang & lembut
·         Kena pakai baju ketat, sati dililit di pinggang sebanyak 3-5 kali supaya lilitan tidak terurai & diselempang di bahu kiri
·         Kebanyakan sari berwrna gelap spt merah,biru, hijau & ungu(menarik untuk sari dipakai di musim perayaan)
·         Corak ikut si pemakai(utk lebih menarik sari dipilih dgn manik yg berkilat)
PUNJABI/SALWAR KAMEEZ
·         Popular di kalangan wanita utara India
·         Blaus panjang+seluar panjang yg longgar+tudung kepala yg sesuai warnanya
·         Gemar memakai dupatta di bahu ketika memakai baju ini
·         Ada sesetengah baju punjabi yg dimodekan
KURTA
·         Tradisional kaum lelaki
·         Kemeja panjang sampai lutut(drpd kain kapas, lime / sutera)
·         Dipakai bersama salwar longgar, seluar longgar/ seluar churidar
·         Kurta pijama(kurta yg dipakai bersama pijama)
·         Kurta pijama kebanyakan dipakai ketika majlis2 rasmi
·          Kurta boleh dipakai bersama dhoti
·         Dhoti( kain bentuk segi 4 panjang yg dianggar 5m, dililit di pinggang dan kaki)


ALAT MUZIK

DHOLAK/DHOLAKI          
·         Alat muzik klasik india utara(Hindustan)
·         Dimain dgn tangan & mudah dipikul
·         Bunyi yg dihasilkn asal drpd pukulan tangan atas permukaan yg dibuat drpd kulit haiwan
·         Biasa digunakan dlm penghasilan rentak utk lagu2 filem








SITAR
  • ·         Asal dari asia selatan
  •       Am klasik hindustan yg guna tali/dawai
  •       5-7 talidawai(2-4 tali digunakan utk melodi, 3tali utk  dengung)
  •       Diperbuat dari kayu berbentuk bujur seakan sebelah buah pear
  •       Alat muzik yg sering digunakan dlm seni muzik klasik Hindustan sejak zaman pertengahan

VEENA                                                                                                       
·         Alat bertali- 4 tali utk melodi 3 tali utk dengung
·         Badan(kayu) dada(bulat) belakang(cembung)
·         Kekudatitian tali yg tinggi dipasang di tengah dadanya
·         Bilah fret logam dilekatkan pada papan jari dgn guna lilin lebah
·         Tali dipasang di atas drpd fret2 & diikat pada pemulas melaras pada sisi leher, kepala & labu berukir dipasang pada hujung penghabisan lehernya
·         Dalam kepala-tempat simpan minyak kelapa yg digosokkan utk melicinkan hujung jari pemain
TABLA                                                                                                           


·         Am tradisional yg popular dlm masyarakat kaum india
·         Berasal dari gendang Mridangam
·         Ada sepasang iaitu Sidda(gendang kecil) & Dagga(gendang besar)
·         Badan dibuat drpd kayu jati, rosewood & jackwood
·         Kulit kambing ditampal pada permukaan tabla utk menghasilkan bunyi irama yg indah
·         Dimainkan utk upacara keagamaan, persembahan, barathanatyan,perkahwinan & etc
·         Main secara konsisten dapat lapangka minda, beri tenang pd jiwa serta menguatkan otot tangan &Badan juga akan rasa cergas




MAKANAN
NASI BERiANI
·         di buat dari nasi khusus iaitu nasi basmati
·         beza nasi biasa dgn basmati ialah nasi basmati-testur besar dan panjang
·         di masak menggunakan paduan rempah2 spt kunyit, lada, merica& kuah khusus
·         dipadukan nasi basmati dgn daging spt daging kambing, ayam / menu vegetarian
·         Byk jenis tp paling popular-asi beriani gam
·         Digemari oleh kaum2 lain juga

MURUKKU(chakli/chakri)
·         Bahan utama-urad & tepung beras
·         Dibuat dgn pelbagai perasa spt cili,asafoetida, ajawain & cumin
·         Rakyat uk panggil murukku sebagai chakri
·         Dihidangkan sebagai makanan ringan

TOSAI(dosa,dosay,dose,dosai,dhosha,chakuli)
·         Tosai-tosai telur, tosai cili, tosai bwg & etc
·         Berasal dr india (boleh didapat di mana2 gerai/kedai mamak/restoran india)
·         Sarapan/makan malam
·         Amat kaya dgn karbohidrat & protein
·         dimakan dgn pelbagai jenis lauk cth sambar, sambal dr buah2, acar india, kari ayam/daging kambing
·         dlm tosai ada kentang & bwg yg digoreng rangup

IDLI
·         byk jenis cth sanna, rave/ sambar idli
·         sarapan/sebagai makanan ringan
·         sering dihidang dgn sambal dr buah2,sambar
·         bhn utama-vigna mungo & nasi

ROTI NAAN
·         roti tradisional dr india
·         dibuat dgn ragi dimasak guna oven tanah liat
·         juga disajikan bersama palak paneer, ayam tandoori/tanpa apa2 tambahan
·         naan dimasak dgn mentega-butter naan

AYAM TANDOORI(tandoori murgha)
·         dimasak dgn ayam,bumbu, yogurt & pelbagai rempah
Roti canai(paratha & puri)
·         asalnya makanan kegemaran india
·         ia semakin digemari oleh kaum2 lain
·         Berjaya mltkkan taraf sama tinggi dgn nasi lemak


TARIAN KAUM INDIA

TARIAN BHARATA NATYAM
·         Gaya tarian klasik india
·         Tarian yg penuh dgn tradisi yg perlu menguasai selama bertahun2 krn terdpt pelbagai gerakan tangan, kaki, & mata yg harus belajar utk mmersembahkan tarian warisan lama secara lngkap dgn penuh gemilang
·         Asal drpd wilayah tamil naidu(selatan india)
·         Dipersembah secara solo oleh 1org penari wanita
·         Ada 6 peringkat iaitu Alarippu, jatiswaram, sabdam,varnam,padam & thillana
·         Peringkat2 ini menggabungkan elemen nritta/tarian tulen&nritya(tarian ekspressi)

TARIAN KATHAK
·         Salah satu dari 8 bentuk tarian klasik india-asal india utara
·         Boleh dijejak asalnya kpd pencerita lisan nomad inda utara silam
·         Dikenali sbg kathaks(seni bercerita)/pencerita
·         Sifat asal yg merupakan ekspresi menghambakan diri kpd dewa2 hindu
·         Membuat persembahan di lpngn kg & lmn kuil-kbykkannya khusus dlm mengisahkan mitos & moral dari kitab
·         Menambah kisah dgn alunan tgn & mimik muka
·         Asas merupakan teater guna alat &bunyi muzik bagi menghidupkan kisah
·         Pada kurun ke 11 & 12,diwaktu era pemerintahan mogul di india ,ia tlh berpindah dr kuil ke istana2 mogul
·         Seni ini ketika itu tlh dicampuri tarian budaya turki & parsi

TARIAN BHANGRA
·         Satu bentuk tarian utk meraikan penglibatan & kejayaan dlm tuaian yg baik
·         Asal drpd wilayah Punjab di india
·         Lebih memaparkan komuniti sikh di Malaysia
·         Setiap gerakan membawa maksud yg tersendiri dlm usaha memaparkan satu gerakan yg artistik
·         Terdiri drpd kalangan L & W akn mengenakan pakaian yg pelbagai berwarna cerah
·         Trdpt penekanan yg byk terhdp skil & kebolehan serta ketahanan seseorg penari
·         Satu ciri utama-gabungan antara ciri2 stunt melangkaui drpd keupayaan artistik & keupayaan fizikal
·         Lagu-gabungan lagu asli diiringi instrumen tradsional spt tholl(drum), harmonica, tamborin, & klapper muzik
·         Populariti Bhangra d Malaysia-berdasarkan persembahan majlis perkahwinan, hari jadi, & perayaan kekeluargaan

Comments

Popular posts from this blog

BAB 10-12 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 10:Bertemu Puteri Coleoptera  Farhani menghulurkan minuman yang diisi dalam tempurung kelapa yang cantik kepada Kim Yong yang dahaga dan keletihan. Farhani tergamam apabila Kim Yong yang selama ini bersikap sombong kini mengucapkan terima kasih kepadanya. KimYong berjanji bahawa dia tidak akan bersikap sombong terhadap Farhani dan rakan-rakannya lagi.  Farhani dan Kim Yong dibawa oleh Bara untuk mengadap Puteri Coleoptera. Puteri Coleoptera mempelawa Farhani dan Kim Yong ke meja makan. Mereka berdua makan dengan gelojoh kerana kelaparan manakala Bara, Puteri Coleoptera dan Dara Bintik menikmati makanan mereka dengan tertib. Puteri Coleoptera menjelaskan niat jahat Komander Caucasus kepada dua orang manusia itu. Komander Causcasus mempunyai impian yang besar untuk menakluki kerajaan kumbang dan juga manusia. Komander Caucasus ingin mentransformasikan dirinya menjadi manusia bagi membalas dendam terhadap manusia yang banyak membunuh kumbang.   Bara menegaskan bahawa m

BAB 4-6 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 4: Di manakah Farhani?  Chea Mei resah memikirkan cara untuk meminta keizinan neneknya untuk pergi mencari kumbang bersama-sama dengan Farhani dan Mira. Dia mencuri-curi keluar dari rumahnya melalui pintu belakang apabila jarum jam menunjukkan angka pukul tiga setengah.   Setelah hampir dua jam Mira dan Chea Mei menantikan kemunculan Farhani di situ, mereka mengambil keputusan untuk pergi ke rumah Farhani. Ibu Farhani, Puan Asmah mesra menyambut kedatangan Mira dan Chea Mei ke rumahnya tetapi kehairanan apabila Mira dan Chea Mei menyatakan tujuan kedatangan mereka untuk bertemu dengan Farhani. Puan Asmah dan Encik Adnan meminta Mira dan Chea Mei menceritakan semula keseluruhan peristiwa yang berlaku itu.   Puan Asmah menangisi kehilangan anak bongsunya itu, iaitu Farhani tetapi ditenangkan oleh suaminya, Encik Adnan dan ibu Mira, iaitu Puan Mariah. Mira membuat andaian bahawa Farhani disembunyikan oleh makhluk halus tetapi andaiannya itu disangkal oleh bapanya, Encik Zaina

BAB 16-18 : TAWANAN KOMANDER CAUCASUS (TINGKATAN 3)

Bab 16:Pertabalan Puteri Coleoptera Komander Caucasus,Dara Bintik,dan pasukan tenteranya dimasukkan ke dalam bilik kurungan ketika malam beransur siang. Dara Merah ingin menunaikan janjinya namun Bara memujuk kumpulan remaja itu untuk pulang selepas menyaksikan pertabalan Puteri Coleoptera sebagai tonggak kerajaan kumbang.  Puteri Coleoptera berterima kasih atas bantuan dan kerjasama Farhani dan rakan-rakannya dan menghadiahkan mereka lambang kebesaran kerajaan kumbang yang diperbuat daripada logam perak yang berukir cantik. Farhani menghadiahi Puteri Coleoptera sapu tangan merah jambu miliknya yang bersulam huruf   ‘F’manakala  Bara, lampu suluh mini milik Haikal dan Dara Merah dihadiahi cecair Endosulfan oleh Farhani. Puteri Coleoptera melantik Bara sebagai penasihatnya, manakala Dara Merah pula dilantik sebagai komander tentera. Seperti yang dijanjikan,Dara Merah menghantar Farhani dan rakan-rakannya ke gerbang dimensi yang menghubungkan mereka dengan dunia manusia.  Akhir